Tips Mengepam & Menyimpan Stok Susu di Bulan Puasa

11:00 AM 0 Comments A+ a-






Alhamdulillah. Bulan puasa semakin menghampiri kita. Tinggal kurang 1 bulan lagi untuk semua Muslim mommies akan menghadapi bulan puasa yang mulia ini. Dah habis qada' puasa? Belum? Dah? Kalau dah alhamdulillah. Tapi kalau yang belum (maybe atas reasons yang hanya anda yang tahu *hehe) jangan lupa bayar fidyah dan qada' tahun depan ya.

Ok, seperti tajuk yang best  di atas, saya yakin ramai antara kita yang pening memikirkan bagaimana prestasi supply susu kita di bulan Ramadhan nanti kan. Adakah susu akan meriah seperti biasa? Adakah cukup stok untuk si manja nanti? Adakah badan kita akan lesu sepanjang hari sehingga bakal menjejaskan penghasilan susu? Adakah? Adakah? Apakah? Haaa.. Jom kita lihat antara persediaan yang kita boleh ikhtiarkan sebagai seorang ibu yang mengepam dan menyusukan anak di bulan puasa.

*****
1- Mula Mengumpul Stok Dari Sekarang!


Bulan puasa antara saat-saat paling getir bagi seorang ibu yang menyusukan anaknya. Kebanyakan ibu yang menyusukan anaknya buat pertama kali di bulan puasa sangat yakin (atau cuba meyakinkan dirinya sendiri) bahawa pengeluaran susu badannya takkan terjejas walaupun masih berpuasa. Bak kata pakar motivasi, berfikiran positif!
Namun, masalah biasanya timbul bila nak masuk minggu ke2/3. Sedikit-demi sedikit pengeluaran susu badannya berkurang sehingga memaksa mereka membuat pilihan yang sukar; sama ada tidak berpuasa untuk menyusukan anak atau terus berpuasa dan memberikan anak mereka campuran susu formula. Ya betul, ibu menyusu diberikan rukhsah untuk tidak berpuas, tapi kan lebih baik jika mampu berpuasa sambil menyusukan anak?
Katakan,
  1. anda kini dah ade stok sebanyak 20 Oz dalam Freezer
  1. jumlah pengeluaran susu yang di pam ialah 17 Oz sebelum bulan puasa (kecuali hari minggu sebab boleh direct feeding sepanjang hari)
  1. bayi kesayangan anda cuma minum 15 Oz saja sehari (bekalan ke Taska waktu anda bekerja)
  1. jumlah pengeluaran susu yang di pam di bulan puasa nanti jatuh kepada 9 Oz sehari
1. ESP (Energizing Soy Protein)
  • ia membantu membekalkan tenaga yang berpanjangan
  • Selain itu, ia juga membantu kita melapik perut dan menahan lapar kerana ia membantu menghasilkan mukosa sebagai pelindung kesan asid hidroklorik di dalam perut. Oleh itu, dapat mengelakkan rasa kepedihan perut dan juga pedih ulu hati!
  • gabungan kalsium dan protein di dalam ESP menjadi makanan tambahan untuk penghasilan utama susu ibu yang dapat diberikan kepada si manja kesayangan anda sepanjang anda berpuasa
2. Mealshake
  • Sumber yang kaya dengan kalsium, dan serabut sajian / fiber membantu anda mengatasi masalah sembelit sempena bulan puasa ini.
  • Memelihara kesihatan melalui kandungan vitamin-vitamin dan mineral penting yang diperlukan badan setiap hari yang selalunya sukar dipenuhi melalui sajian berbuka dan sahur kita
3. Performance Drink
  • Rumusan Ekslusif Opticarb memberi kita KARBOHIDRAT bagi daya ketahanan dan elektrolit bagi penghidratan semula dengan segera
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan
  • terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar 
(Sahabat-sahabat saya, harap dapat whatsapp/sms aje tau koz saya WAHM kadang-kadang kat rumah ni keadaan tak menentu dan tak sesuai untuk saya bercakap melalui telefon ~ bayangkan ada 3 orang kanak-kanak yang sangat..... tq kerana memahami (^_^)
Jika situasi anda sama seperti di atas, carta berikut menunjukkan bekalan susu yang boleh anda jangka,
Yup, by 2nd weeks of Ramadhan, bekalan susu habis. Time ni kalau tak cukup susu, bayi boleh menangis kelaparan; terutamanya kalau anak lelaki.
So, apa nak kena buat?
Mula banyakkan susu dari sekarang, jangan tunggu last minit atau terlalu yakin. Dengan hanya meningkatkan pengeluaran susu yang di pam (untuk bekalan anak ke nursery atau Taska) daripada 17 Oz kepada 20 Oz sehari (Ya, Cuma 3 Oz saja), bekalan susu anda dah cukup nak cover sampai akhir ramadhan. Tak caya tengok carta di bawah,


Kedua-dua kes di atas ni tak ambil kira kalau bayi atau nak kecil anda minum makin banyak & anda pun tak outstation ke mana-mana sehingga terpaksa menyediakan stok 2-3x ganda daripada biasa. Jika anda jangkakan kedua-dua perkara di atas bakal berlaku, dinasihatkan cuba ikhtiarkan sesuatu sehingga boleh menambahkan pengeluaran susu sebanyak 25 Oz sehari sebelum masuk bulan puasa.
Jika anda Berjaya menghasilkan 25 Oz susu sehari mulai sekarang sebelum masuk bulan puasa, anda bakal menyimpan stok susu sebanyak 100 Oz menjelang Syawal! Dengan jumlah sebegini, anda tak perlu lagi risau kalau tiba-tiba bos suruh outstation kerana urusan pejabat.
Macam mana nak tingkatkan susu cara yang paling selamat?
Mengambil suplemen untuk membuatkan badan berasa lebih sihat dan kurang lesu.
Cubalah menggunakan produk semulajadi seperti SHAKLEE (ya saya promote Shaklee kerana saya tahu Shaklee merupakan pengeluar suplemen yang semulajadi dan bukan sintetik). Selain boleh meningkatkan susu badan (jika anda mengikut nasihat & pesanan yang diberikan nanti), banyak juga yang gemar menggunakannya sebab badan tidak lagi lesu seperti dulu walaupun seharian bekerja. (Credit to Sihat.Ceria.Bahagia
2- Pastikan Diri Anda Kekal Bertenaga Sepanjang Hari!

Wow! Boleh ke nak kekal segar sepanjang hari? Dah la sepanjang hari tak makan. Kerja lagi. Balik rumah kene masak lagi. Kena pam susu lagi.. Haaiii.. Banyak betul 'masalah' kita kan. *Hehe*


Ok, salah satu faktor badan yang sihat dan cergas adalah kerana kita mendapat makanan sepanjang hari. Namun di waktu bulan puasa, kita cuma boleh makan pada waktu sahur dan berbuka sahaja. Walaupun demikian, anda masih ada lagi pilihan lain untuk mengekalkan tenaga sepanjang hari. 
Anda boleh:


1) Semasa bersahur & berbuka, makan makanan yang mampu mengekalkan tenaga dalam jangkamasa yang panjang, contohnya yang tinggi dengan karbohidrat - nasi, mee dan sebagainya. 
2) Pastikan juga anda memakan kurma (sekurang-kurangnya 3 biji atau lebih - lebih baik).
3) Minum air masak dengan banyak.
4) Boleh memakan kudap-kudapan yang berkhasiat dan membantu membekalkan tenaga - oats, soy protein dan sebagainya.
5) Mengamalkan suplemen tambahan sebagai menampung kekurangan zat-zat yang diperlukan oleh badan. (Ingat, anda adalah sumber susu anak anda yang comel itu).
Di Shaklee, kami ada suplemen yang mampu untuk memberikan tenaga dalam jangkamasa yang panjang, mengurangkan rasa dahaga, mengelakkan sembelit dan sebagainya iaitu Mighty 3 Gem.

Set Mighty 3 Gem mengandungi ESP (Energizing Soy Protein), Performance Drink dan Mealshake. Mari kita lihat apakah kepentingan ketiga-tiga supplement ini buat ibu-ibu menyusu, ibu2 mengandung, mereka yang aktif dan sesiapa yang ingin memelihara taraf kesihatan sepanjang bulan puasa nanti.


ESP didatangkan dalam bentuk serbuk yang diperbuat dari 100% non-GMO soy protein yang lengkap dengan 9 asid amino perlu. Kesan POSITIF dari pengambilan minuman ini ialah:

Mealshake ini berperisa vanila yang pasti dapat memikat rasa semua! Ia membekalkan 35% atau lebih Nilai Harian bagi 19 jenis vitamin dan mineral yang penting

Performance Drink mempunyai rasa oren yang menyegarkan! Mengapa ia penting buat kita sepanjang bulan puasa ini? Ia menjadi pilihan ahli-ahli sukan dan mereka yang menjalani gaya hidup aktif supaya kekal bertenaga dan mengurangkan rasa dahaga melalui
Kredit


Bonus: Mighty 3 Gem ini juga sesuai untuk diberikan kepada suami dan anak-anak (lebih-lebih lagi yang baru hendak belajar berpuasa pasti letih kan). Jadi sekiranya anda membeli set ini sebenarnya anda juga memberikan yang terbaik buat keluarga anda!

Saya doakan yang terbaik buat diri kita semua. Semoga mampu menjadi ibu yang hebat dan kekal sihat sepanjang bulan puasa nanti ya.. (^_^)


* * * * *
Berminat? Jom whatsapp/sms saya di 014-338 6810 ya untuk konsultasi lanjut.
Oh ya! Hari ini adalah hari terakhir anda boleh menikmati harga PROMOSI. WhatsApp saya cepat-cepat kalau nak tahu bagaimana nak dapatkan harga PROMOSI ni.
* PSst: Harga promosi ni yang terakhir TERENDAH tahun ini tau, ramai pengguna setia ESP di luar sana beli untuk stok sehingga bulan puasa nanti.. Anda bagaimana?
* * * * * 
 These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. 
These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

* * * * *