Bolehkah Saya Berurut Ketika Hamil?

11:30 AM 0 Comments A+ a-

Kehamilan merupakan antara topik yang sudah lama saya ingin bincangkan dan tulis di blog saya ini. Pertama, sebab saya kini hamil anak ke-empat (alhamdulillah.. sila jangan kata saya tua ya.. *hehe*) dan sudah pun memasuki trimester 3. Kedua, topik ini juga berkaitan dengan ibu menyusukan. Ada banyak sangat isu-isu yang berkait rapat antara mengandung-berpantang-menyusukan bayi. 



Untuk tajuk pertama yang saya pilih berkaitan dengan kehamilan, saya salin semula apa yang ditulis oleh Dr. Zubaidi - iaitu 'Berurut Ketika Hamil'. Dr. Zubaidi adalah salah seorang doktor yang sangat saya sukai melalui tulisannya. Sangat rajin membuat entri yang berkaitan dengan kesihatan (tak kira mengenai bayi/kanak-kanak, wanita, kehamilan dan sebagainya). Saya sangat-sangat galakkan anda untuk turut serta membaca blog beliau. Banyak sangat info-info yang berguna. 

Jom kita baca pandangan seorang doktor adakah ibu-ibu boleh berurut semasa hamil? Mudah-mudahan beroleh info ya mommies.. ^_^


**********



Rawatan urutan memberikan faedah kepada wanita hamil. Namun begitu ramai doktor yang agak berat memberikan galakan pada wanita hamil untuk berurut kerana rawatan ini bukan sahaja mendatangkan manfaat, tetapi juga boleh mendatangkan mudharat bergantung kepada cara dan latihan yang ada pada si pengurut.

Tidak semua pengurut mahir dalam bidang yang mereka lakukan. Ada di antara mereka yang langsung tidak ada pengetahuan dan berlagak seolah-olah tahu. Ada pula yang mengurut hanya berdasarkan pengalaman dan cuba-cuba. Sudah tentu ini akan membahayakan ibu dan bayi dalam rahem.

Urutan tidak digalakkan di awal kehamilan, iaitu apabila usia kehamilan kurang dari 12 minggu kerana ia boleh mendatangkan risiko keguguran. Lagi pun tidak banyak manfaat diperolehi untuk mereka berurut.
Urutan yang baik dapat merehatkan otot dan melancarkan peredaran darah dan cairan limfatik. Apabila otot dan darah tidak beredar lancar dalam darah, ini boleh menyebabkan pembentukan darah beku pada otot peha dan betis.

Oleh itu, pengurut yang baik tidak akan mengurut terlalu kuat di bahagian otot peha dan betis, bimbang darah beku yang telah pun terbentuk di situ akan tertanggal (dislodge) dan memasuki saluran darah. Serpihan darah beku ini akan membentuk thrombus dan boleh menyebabkan stroke.
Selain itu, urutan dibenarkan di bahagian tubuh yang lain kecuali abdomen. Namun ada juga pengurut yang melakukan urutan di bahagian ini, tetapi saya menasihatkan agar urutan pada abdomen walaupun ringan namun lebih baik ditinggalkan. Ini keranaurutan pada abdomen boleh merangsang rahem untuk mengecut dan menyebabkan keguguran.

Urutan pada wanita hamil boleh digunakan pelbagai teknik. Urutan ini haruslah urutan yang bersifat ringan walaupun menekan ke dalam otot menggunakan teknik ‘deep-tissue massage’.
Kesalahan yang dilakukan oleh pengurut yang tidak bertauliah ialah mereka menggunakan hujung kuku untuk menekan ke dalam otot menyebabkan rasa sakit dan meninggalkan bekas pada badan. Cara ini tidak memberikan manfaat. Malah mendatangkan kemudharatan.
Selain itu pengurut harus berhati-hati ketika mengurut wanita hamil kerana terdapat bahagian-bahagian yang sensitif yang harus dielakkan ketika mengurut.

Selain abdomen, bahagian yang sensitif ialah bahagian pergelangan kaki (ankle) dan pergelangan tangan (wrist). Urutan di bahagian ini akan merangsangkan otot-otot pada bahagian abdomen dan pelvik terutama otot rahem untuk mengecut dan menyebabkan keguguran.

Oleh itu jika mengalami rasa sakit di bahagian abdomen ketika sedang berurut seolah-olah mahu melahirkan (Braxton-Hicks contraction), segeralah memberitahu pengurut agar urutan dapat dihentikan dan segera berkonsultasi dengan doktor yang merawat.

Apakah manfaat yang diperolehi ketika berurut?

Wanita hamil sering mengalami kelenguhan badan akibat perubahan hormon yang mereka alami. Rawatan urutan untuk mereka akan memberikan banyak manfaat apabila mereka berurut sebanyak dua kali setiap minggu selama lima minggu.

Urutan akan mengurangkan kepekatan norepinephrine dan cortisol yang menyebabkan tubuh rasa stress. Stress akan mengakibatkan wanita hamil mudah berasa penat dan tidak bertenaga. Ia juga akan menjadikan mereka cepat marah, berputus asa dan rasa tertekan.

Urutan juga akan meningkatkan kepekatan hormon yang dopamine dan serotoninyang akan menyebabkan tubuh berasa tenang dan  bersemangat. Hormone ini juga akan mengurangkan masalah dan komplikasi ketika proses melahirkan bayi.




Urutan akan mengurangkan kesakitan dan memperbaiki sistem imuniti melawan jangkitan kuman dan virus. Urutan juga boleh mengurangkan bengkak pada sendi dan tubuh. Selain itu berurut dapat membuatkan mereka dapat tidur dengan lebih nyenyak.

Ramai wanita hamil yang mengadu sakit pinggang terutama di peringkat akhir kehamilan. Adakalanya sakit yang dialami melarat hingga ke peha akibat saraf pada pelvis ditekan oleh rahem yang membesar. Berurut membantu mengurangkan kesakitan pada pinggang belakang tanpa memakan ubat penahan sakit.
Urutan yang baik akan memakan masa sekurang-kurangnya sejam. Pengurut akan menggunakan katil urutan biasa dan meletakkan sebiji bantal yang sesuai untuk menyokong abdomen wanita yang baring  dalam kedudukan mengiring.

Ramai doktor yang berpendapat bahawa menggunakan katil khas yang mempunyai lubang di tengah-tengahnya untuk memuatkan abdomen yang membesar bukanlah cara terbaik.
Abdomen akan berkeadaan seolah-olah tergantung dan menyebabkan ligamen yang menyokong rahem akan menjadi tegang dan akan mengganggu bayi yang berada dalam rahem.
Sungguh pun berurut adalah satu cara rawatan yang memberi manfaat kepada wanita hamil, namun tidak semua wanita selamat untuk berurut.

Antara wanita hamil yang tidak digalakkan berurut ketika hamil ialah:

·    Kehamilan bersama penyakit hypertension dan Preecclampsia
·    Pernah mengalami kelahiran pramatang
·    Pernah keguguran (miscarriage)
·    Kehamilan kurang dari 12 minggu

Oleh itu berhati-hatilah ketika berurut kerana wanita yang hamil mempunyai keadaan fisiologi yang tidak sama dengan wanita yang tidak hamil.
Saya mencadangkan mereka memberitahu pengurut bahawa mereka sedang hamil dan perlu lebih berhati-hati. Ini bertujuan untuk mengelakkan risiko yang mungkin dihadapi.
Berurutlah dengan pengurut yang bertauliah dan berpengalaman agar mendapat manfaat dan memperbaiki kesihatan secara keseluruhannya.
Wallahu a’lam.

Susunan: Dr Zubaidi Hj Ahmad (140412)

**********